Spot on #1: Laurent Durieux @ Mima, Brussels (27/10/2021)

Voor wie de expo DOUBLE BILL nog niet bezocht zou hebben, speelt de organisatie nog een absoluut niet te negeren troef uit die twijfelaars mogelijk over de streep kunnen trekken. Laat dit dan ook de uitdaging zijn om onverwijld toe te happen, want zelfs nog maar een beetje filmliefhebber zal het zich niet beklagen.  

Zoals het woord het al weggeeft betekent double in onze eigen taal eveneens dubbel, wat concreet inhoudt dat U twee expo’s krijgt te zien voor de prijs van één. Sterker nog: in werkelijkheid omvat het een triple-billen-een-half omdat U met hetzelfde ticket eveneens korting krijgt op de net tot 12/12/21 verlengde expo HYPERREALISM in Tour & Taxis. (Zoals La Mirada Fuerte #1 duidelijk maakt is deze expo overigens opgebouwd door hetzelfde team dat in Luik ANDY WARHOL – THE AMERICAN DREAM realiseerde.)

Tot 9/01/2022 kan U in het Brusselse MIMA enerzijds terecht voor de ondertussen veelbesproken expo THE ABC OF PORN CINEMA. Hier wordt in samenwerking met Cineact (organisatie opgericht door leden van Cinema Nova & Offscreen Filmfestival om de voormalige Brusselse sekscinema te redden van zijn ondergang) en het Gogolplex collectief een vier decennia overspannende periode in de kijker gezet door middel van originele – al dan niet handgetekende of gecensureerde – posters, allerhande memorabilia of artistieke installaties. Net zoals we in Svn’s Essential Nine #3 al konden leren hoe regisseur Anne Maria van Herk in haar documentaire YAB YUM (2020) uit de doeken doet hoe alle controverse over het meest exclusieve luxebordeel in Amsterdam binnenshuis werd gehouden, belicht deze expo dan ook zaken die bestemd zijn voor de catacomben van onze geschiedenis. (Let wel, enkel voor 18+.) Voor meer info over dit deel van de expo, die in samenwerking met Offscreen Filmfestival een eigen dag verkreeg, verwijs ik U graag door naar een eerdere post: First Come, First Served #2.  

De focus ligt nu echter op de tweede bill, meerbepaald DRAMA, THE ART OF LAURENT DURIEUX. Een kunstenaar die in eigen land nagenoeg onbekend is, maar waar aan de andere kant van de grote plas wel even heel anders over wordt gedacht. Of kunt U veel Belgen die onder meer ene Francis Ford Coppola, Quentin Tarantino of Steven Spielberg onder zijn fanbase mag rekenen?

Hoewel dit voor enkele criticasters niet lijkt op te gaan is kunstenaar trouwens wel degelijk een correcte benaming, want dat Laurent Durieux een artiest is, staat buiten kijf. Echter wel eentje van het soort waartoe ik mezelf ook toe reken; namelijk het ras artiest dat zijn eigen canvas creëert en organisch helpt uitbouwen tot een volwaardig beroep. Waar dat in early days niet bestond, rees ik van ene dag op de andere op jonge leeftijd op als Dj SVN om gekatapulteerd te worden als dé concert-dj in zowat half Europa. In het geval van Laurent Durieux gaat het over zijn eigengemaakte alternatieve poster-art die is opgeklommen tot in de hoogste regionen. (Vandaar ook mijn heilig geloof in het feit dat creatieve kwaliteit altijd komt boven drijven.)

Alternatief mag U trouwens letterlijk nemen, want vaak bestaan de eigenlijke al dan niet filmposters al, maar krijgt Laurent vervolgens van onder meer vooraanstaande regisseurs de één na de andere opdracht binnen om hier zijn eigen alternatieve versie van te maken en net die edities zijn met de tijd dan ook een eigen leven gaan leiden.

Wie de expo reeds heeft bezocht, weet waarover ik het heb. Onderverdeeld in verschillende thema’s komen klassiekers als JAWS, THE GODFATHER, METROPOLIS, EX_MACHINA, LA PISCINE, BAMBI, APOCALYPSE NOW, PHANTOM OF THE OPERA, PARIS TEXAS, GODZILLA, THE BIRDS, THE SHINING, PSYCHO, THE MUMMY, CREATURE OF THE BLACK LAGOON, THE COTTON CLUB, en nog zo’n 100tal andere posters allemaal onder Laurent’s eigengemaakte retrofuturistische stijl te liggen.

Terwijl de expo aangespoelde bezoekers blijft verwonderen door zijn (on)duidelijke genialiteit te etaleren door middel van een vaak ingehouden kleurenpalet naar voren te schuiven dat op zich een soort weemoed uitstraalt, maar waar evengoed een wolkje humor of hoop in verweven zit, werd op het Film Fest Gent recent OUT OF THE BOX (2020) van regisseur Laurent Frapat gescreend. Deze docu concentreert zich op de drie weken dat Laurent in zijn atelier in de weer is om zijn posterversie van THE SILENCE OF THE LAMBS te volmaken.

Uiteraard kan U deze poster op de expo bewonderen, maar waar hoort deze documentaire beter dan op de expositie zelf. Zodus zal op OUT OF THE BOX op 27/10/2021 aan de bezoeker voorgesteld worden, maar er is meer. Laurent Durieux zal namelijk zelf aanwezig zijn voor de aangekondigde book-signing die eveneens zal plaatsvinden op dezelfde dag.

Alle verdere info:

OUT OF THE BOX

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: