Creative Inertia #4: ITV PAARD. @ Diestortion, Secret Place, Diest (28/06/2021)

Hoe vaak is het al voorgevallen dat U voor een indoor concert wordt gevraagd om zowel een stoel als eigen drank mee te brengen? Klopt, verleden jaar, maar het jeugdhuizentijdperk van weleer als het ware opnieuw in je schoot geworpen. Zalig!

De prijs van zichzelf-heruitvindende-organisator is bij deze opnieuw weggekaapt door het voormalige concept van Diestortion, in de gelijknamige Oranjestad. Voor de nu lopende reeks concerten waar naast PAARD. ook nog Illuminine, Pink RoomPonykampHead On StoneCatbug, Crackups en Dennis dus volop bezig zijn ergens ten velde aan te rukken, worden tickethouders via mail telkens op de hoogte gebracht waar de Secret Place van de dag zich bevindt. Sterker nog: de cirkel is rond, want nu blijkt dat waar zoonlief zijn eerste officieel staand toegelaten optreden heeft beleefd na bijna twee jaar concert-loze armoede, evenzo zijn eigen ouders in diezelfde Lakenhalle voor de eerste keer samen hebben gedanst.

Laat het in het mijn geval weliswaar iets energetischer zijn, want het Gentse trio PAARD. weet van aanpakken. De organische cocktail van spicy grooviness gespeeld met een enthousiasme dat rolstoelen doet kraken, was just what the doctor prescribed. In mezelf de bizarre uitstapjes naar onbestemde muzikale eilanden volgend, werd mijn vastgeroeste nek compulsief gedwongen uit zijn wervels te springen en mijn opgehoopte ritmegevoel de vrije loop te laten. Want dat doet PAARD.: het begint met een drafje, om vervolgens een vitesse bij te steken naar een galop en voor je het weet ben je beland op de jumping voor ADHD jockeyteers. Een gesprek over de impact van corona dringt zich op…

Een PAARD. Een PAARD. Mijn koninkrijk voor hét PAARD. 

Svn’s Unsane Vortex: Hello Boys, alvast voor mezelf sprekende: zo blij met dit – eerste officieel toegelaten – staande concert dat zowaar mijn ondertussen vastgeroeste nek uit zijn wervels heeft doen knallen. Maar dat is dankzij jullie, want zonder PAARD. geen enkele grote volte uiteraard. Door in het algemeen nogal tegenstrijdige reacties, vraag ik me tegelijkertijd af wat de Corona-maatregelen met jullie als muzikant hebben gedaan? Bevorderde dit het creatief proces, of au contraire, trad die gevreesde verlamming op? Naar mijn gevoel hebben jullie nochtans niet stil gezeten…

PAARD. (Owen): Als band hebben we niet bepaald stil gezeten, maar voor mij persoonlijk heeft het beide gedaan. Er waren absoluut creatieve momenten, maar effectief ook een hele tijd dat er helemaal niets was. Er was zelfs een hele periode dat we gewoonweg niet mochten repeteren, wat natuurlijk ook niet wil helpen.

SUV: Jullie zijn van Gent en ik veronderstel dat jullie een eigen repetitieruimte hebben, maar aangezien jullie als trio toch geen grote maatregelen zouden schenden, schrik ik wel een beetje van deze regel.

PAARD.: Ja, dat heeft toch een zestal maanden geduurd. Op een gegeven moment was het wel zo dat onder het mom van professionele doeleinden opnieuw gerepeteerd mocht worden, maar ook dat was zo vaag.

SUV: Ik begrijp dat zeker in het begin die angstpsychose heel fel leefde, maar met de nodige aanpassingen als bijvoorbeeld plexischermen etc, zou deze inderdaad verwarrende uitzondering op de regel toch verholpen kunnen worden? 

PAARD.: Ja, in het begin ging het vooral over die angst, die tot zeer diep doorgedrongen was. Met allerhande regels die constant veranderden. Zeer vaag, want op den duur kon niemand er meer aan uit. En vanaf januari waren er dan ineens al die streams, waarvoor je in principe aan het werk bent en daar mocht je dan wel voor repeteren…

SUV: Als zelfs gewoon repeteren niet mocht, vind ik het wel bizar dat als je uitgenodigd werd je wel in zalen live kon spelen en opgenomen worden, maar dat er hoegenaamd geen live publiek toegelaten werd.

PAARD. (Owen): Ja, we hebben er zo een paar gedaan, waar je dan als band volledig voor gaat, maar in werkelijkheid voor een lege zaal staat. En dat is best wel bizar, maar ik vond het ook zeer leerrijk.

SUV: Er nog steeds vanuit gaande dat een band op een podium voor een groot stuk teert op de beoogde synergie met zijn publiek, maak je me nu wel curieus. Het lijkt haast surrealistisch, maar op welke manier bedoel je dat dan juist?

PAARD.: Dat is best wel confronterend. Tijdens een liveshow is er allerhande interactie met het publiek, maar met die streams sta je met drie op een vooropgezet podium en dat is het. De interactie met het publiek blijft essentieel, maar in dergelijke situaties moet je alle energie van een show in plaats vanuit het publiek, noodgedwongen uit jezelf halen.

SUV: Los van alle lof dat ze mochten doorgaan – sprekende voor mezelf – gaven de meeste streams die ik heb bekeken me eerder een soort steriel gevoel. De band staat er wel, maar eigenlijk dringt ze niet door.

PAARD.: Ja, zeker. Het is echt zoeken en aftasten. Niet alleen als viewer, maar ook als band moet je gaan nadenken over hoe je je muziek gaat brengen. Gelukkig weten Sigfried en Wim wel tegen het (niet-) aanwezige publiek te praten en dat werkte wel.

(Sigfried): Eigenlijk moet je rekenen dat we al van maart vorig jaar ineens voor een zittend publiek moesten spelen, maar dat PAARD. alvast het geluk heeft gehad dat we tijdens de zomer vrij veel hebben mogen optreden. Dat heeft wel geholpen, want in mijn hoofd ging er een geheel nieuwe wereld open die we niet perse gewenst hadden. Als band op een podium moet je toch iets meer doen, maar als je tegenover een zittend publiek staat dat vaak meer bezig was met hun drankjes te scannen en hun bestelling op te nemen, is dat toch wel even aanpassen. Maar ik denk wel dat we er op één of andere manier in geslaagd zijn om deze zomer, zelfs met zittend publiek, PAARD. te blijven.

SUV: Ik moet toegeven dat het eigenlijk de eerste keer is dat ik met klapstoel en eigen drank naar een indoor concert ga, maar kijk, mijn stoel heeft voornamelijk dienst gedaan als kapstok. Ik vind het echter bewonderingswaardig dat zowel bands, maar ook zalen zichzelf weten heruit te vinden.

PAARD.: Dat zag je ook verleden jaar, in het begin van de zomer waarin veel organisaties last minute van alles in elkaar staken – en wat ook zeer goed was dat dit kon – maar zeker in de tweede helft werd er volop aan tribunes gebouwd of naar andere oplossingen gezocht om conform de nieuwe regels een coronaproof evenement in elkaar te steken.

SUV: Het was inderdaad frappant dat zowat elke organisatie met allerhande alternatieven kwam opdraven, die in eerste instantie wel werden goedgekeurd, om vervolgens die protocollen afgekeurd zien te worden. Ongelooflijk eigenlijk hoe veerkrachtig organisaties kunnen zijn.

PAARD.: Dat telt ook voor de toeschouwers, want ik herinner me dat op de tweede dag van de grote lockdown een aantal mensen voor het podium over de grond begonnen te rollen als alternatief omdat ze ineens als zittend publiek niet meer mochten rechtstaan. 

SUV: Haha, had ik dat eerder geweten. Een van mijn eigen weinige dj-sets verleden jaar was op Gent Jazz, met uitsluitend zittend publiek, maar waar – godbetert – twee jonge meisjes tot aan het podium voor het op de rest lege festival-plein waren gekomen en daar voorzichtig begonnen te dansen. Onmiddellijk vlogen de stewards en security daarop af om deze protocol-verstoorders naar hun plaats te begeleiden. Nu, uiteraard: veiligheid voor alles, maar soms zetten dingen je toch aan het denken in de richting van: klopt dit allemaal nog wel?

PAARD. (Wim): Ja, dat was verleden jaar tijdens onze set op Gent Jazz ook gebeurd. Het was zelfs een vriend van mijn vader die dichterbij het podium kwam omdat waar zij zaten het geluid wat moeilijk zat. Quasi onmiddellijk werden ook zij naar hun plaats terug verwezen. Pas op, ik snap het hé, want dat is trouwens ook heel mottig voor de security zelf die hier zelf ook niet voor kiezen natuurlijk en dat maakt het toch moeilijk voor beide partijen. Wat niet wil zeggen dat wij niet heel dankbaar zijn dat we uiteindelijk toch veel hebben kunnen spelen.

SUV: Sowieso des te beter voor jullie, maar ik heb precies voornamelijk annulaties zien verschijnen, onder meer jullie geplande show in de Kapel in Herentals. Bedoel je dan effectief als PAARD. live spelen in de buurt van Gent misschien?  

PAARD. (Wim): Nee, eigenlijk overal een beetje. (Kijkend naar de andere leden.) Ik schat toch een show of vijftien ofzo.

(Sigfried): We hebben ook geluk gehad hoor, want de EP is uitgekomen in oktober en uiteindelijk hebben we maar een paar geplande EP-release shows gemist, die nu gelukkig zullen worden vervangen door de komende full album-release shows.  

SUV: Op zich lijkt me dat alvast een goede ruil, maar ik hoop voor jullie wel met staand publiek, want nogmaals: de deugd om je nog eens te laten gaan is alsof je terug leert wandelen of zoiets.

PAARD.: Dat weten we niet, want dat heeft er mee te maken of de bar open is of niet. Met open bar gelden heel andere regels blijkbaar.

SUV: Meen je dat nu? Dat is alvast de eerste keer dat ik dat hoor.

PAARD.: Ik denk dat de cultuursector in de hoop om toch maar dingen te kunnen organiseren zich zodanig heeft moeten aanpassen en in bochten heeft gewrongen, dat ze met al die constant veranderende regeltjes zichzelf in de voet hebben geschoten. Daarmee dat ze nu eigenlijk niet echt meer terug kunnen, terwijl nu iedereen doet precies of er niets gebeurd is. Neem nu met het vliegtuig reizen, waar je zogezegd een attest van controle moet voorleggen. Daar wordt gewoon niet naar gekeken. Daar kan je eender welk soortgelijk attest voorleggen, geen enkel probleem. De cultuursector is weer maar eens veel te eerlijk geweest.

SUV: Met PAARD. zullen ze in een vliegtuig hopelijk toch eens opkijken, maar zo zie je maar: met eerlijkheid kom je nergens.

PAARD.: (Gezamenlijk lachend) Maar het siert ons ook natuurlijk.

(Owen): Het is ook verschrikkelijk moeilijk om conform de steeds veranderende regels te blijven werken. Zo zijn de concerten die reeds in augustus gepland stonden allemaal rond vijftig zittende personen opgebouwd, maar nu mag ineens alles terug open. Wat heel goed is uiteraard, maar dat wil wel zeggen dat heel die in elkaar gebokste infrastructuur nog maar eens aangepast moet worden. Dat gaat zowel voor publiek als voor bands opnieuw een hele aanpassing worden.

SUV: Leve de kleinschaligheid, maar ik hoor ondertussen getallen vallen gaande van 2.500 naar pakweg festivals die met 75.000 bezoekers uitpakken. Om nog maar te zwijgen van Tomorrowland, dat als eerste met 400.000 verkochte tickets stond te zwaaien.

PAARD.: Als je kijkt wat er ondertussen in Portugal allemaal gaande is, dat door de delta-variant de meeste besmettingen heeft sinds februari en waar bijgevolg alles opnieuw terug dicht is gegooid, ben ik nog steeds voorzichtig om zomaar alles voor waar aan te nemen. Ik hoop van wel natuurlijk, maar ik moet nog zien dat bijvoorbeeld Pukkelpop nog wel doorgaat.

SUV: Ik ben wel vrij zeker dat het door zal gaan, maar de vraag is op welke manier juist.

PAARD.: Klopt, maar ze kunnen het niet doen voor minder dan 75.000 bezoekers om de rendabiliteit te garanderen.

SUV: Jullie spelen allemaal in andere bands zoals onder meer Coely, Ndugu, Kapitan Korsakov of het meer uitgebreide Compro Oro. Neem nu het online festival Bel Jazz Fest (zie ook Svn’s Essential Nine #2), wat ik zelf een heel maffe ervaring vond. Voornamelijk het wel-maar-toch-niet-samen-muziek-beleven aspect blijkt voor mezelf een zeer moeilijke dobber te zijn.

PAARD. (Wim): Ja, ook met Compro Oro hebben we verschillende van die streams gedaan en ondanks dat je er als volledige band staat, blijft het steeds aftasten naar wat kan of net niet kan. Spelen voor een grote lege zaal, of dat nu Flagey is of een andere, blijft zelfs met een topproductie iets totaal absurd, maar net als Owen daarstraks al aanhaalde heeft het ook wel iets leerrijk teweeggebracht.

SUV: Speaking of leerrijke ervaringen, voorlopig praten we alleen nog maar over Belgische optredens, maar hoe zit het met buitenlandse gigs? Als je alleen al het tourschema van pakweg Whispering Sons bekijkt met (schat ik) zo’n veertig concerten doorheen gans Europa. Hoe werkt dat dan juist, nu elk land zijn corona policy hanteert? Niet iedereen heeft al zijn tweede prik gehad, dus is dat voor elk land apart de zeg maar heen-en-vertrek-testen afleggen, en (hopelijk niet uiteraard) mogelijks zelfs in quarantaine gaan, wat dan weer heel het tourschema doorheen zal schudden?

PAARD.: Voorlopig staat er met PAARD. één buitenlands concert op de planning en dat is op het festival Grasnapolsky, in de buurt van Groningen. Maar voorlopig zullen inderdaad de testen uitwijzen wat er kan en wat er niet kan.  

SUV: Indien je Groningen zelf passeert, drink er eentje op mijn gezondheid in De Gele Kanarie, waar elke keer opnieuw wel iets totaal geflipt gebeurd. Dank jullie wel voor dit spontane gesprekje en waarschijnlijk zien we jullie wel ergens passeren.

PAARD.: Wij hebben er alvast zin in. Heel graag gedaan.

Alle verdere info PAARD.

https://paard.bandcamp.com/

Alle verdere info Diestortion: The Secret Sessions

http://www.ccdiest.be/e1516/paard

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: