Cat Flap #45: Savage Republic Meteora tour @ Café De Glazen Boterham, Werchter (04.01.2023)

We schrijven vier januari 2016! Exact zeven jaar geleden rolden off all places, Savage Republic zijn olievaten binnen in Café De Glazen Boterham in Werchter en op vier januari 2022 is de cyclus rond. In het kader van de Meteora tour zal deze performance zich ritueel herhalen, maar voor alle duidelijkheid dus niet op het bekende festivalterrein, maar in het dorpscafé De Glazen Boterham.

Savage Republic is steeds een apart eendje in de bijt geweest, want reeds sinds hun ontstaan als Africa Corps begin jaren tachtig, paste hun muziek in geen enkel hok. Gemakshalve werd er dan maar het label post-punk opgeplakt, maar in werkelijkheid gaat hun muzikale visie zoveel dieper. Er zijn inderdaad de kenmerkende tribal percussieve elementen, de industrial drones, die daar bovenop nog eens werden opgefrist met Indische raga-gitaarpartijen, maar zelfs dat zou hun muzikale spanwijdte oneer aandoen.

Zo werd bijvoorbeeld net voor de eerste split in 1983, nog net de single FILM NOIR (1983) uitgebracht, waarop de B-zijde hun versie van ”O Andonis” van de verleden jaar overleden Griekse componist Mikis Theodorakis (1925 – 2021) staat geperst. (U weet wel, bekend van de film ZORBA THE GREEK (1964) van de Cypriotische Britse regisseur Michael Cacoyannis (1922 – 2011) waar zijn “Le Dance de Zorba” (1965) waarschijnlijk als meest beroemde sirtaki-dance ooit mag beschouwd worden. In relatie tot de bovengenoemde b-side, die Theodorakis een paar jaar later schreef voor de Grieks-Franse regisseur Costa-Graves (°1933) zijn awarded politiek statement Z (1969), werd de componist door de Griekse Junta (het van 1967 tot 1974 heersende kolonelsregime) op de zwarte lijst gezet en zelfs tot huisarrest verplicht.)

Waarschijnlijk daarom dat bij Savage Republic hun reformatie in 1985, die Griekse invloed bleef doorsijpelen, maar om het helemaal te gek te maken kwamen er bovenop hun ongewone percussie met metalen pijpen en olievaten, ook nog eens Arabische tonen bovendrijven. Music USA: The Rough Guide bestempelde Savage Republic dan ook als “hypnotic post-modern raga-rock instrumentals” of als “clattering noise-rock jams”; what’s in a name?

Er volgde nog splits & reïncarnaties, maar dankzij Neurot recordings werd een belangrijk punt gemarkeerd toen het album 1938 (2007) werd uitgebracht. Volgens Trouser press behoorde deze unieke combinatie van industrial drone met deep machine-like swaths of dragging bass, opgefleurd met schreeuwende horror licks, tot de meest exquisiete tribal en tropical percussie dat men op plaat kon vinden.  (En dan wordt er nog geen melding gemaakt over de dubby bovenlaag…)

Hoewel schromelijk onderschat, mag Savage Republic zich zonder blikken of blozen bij Los Angeles finest rekenen en hopelijk steken Thom Fuhrmann, Ethan Port, Alan Waddington & Kerry Dowling voor deze gelegenheid hun olievaten nog eens in brand.

Alle verdere info:

https://www.facebook.com/events/867112650974783

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: