Cat Flap #43: Aroma Di Amore presents DE VOORLAATSTE @ Hnita Jazz Club, Heist-op-den-Berg (09.12)

Sinterklaas vergist zich soms wel eens van datum en dat werkt soms enige vertraging in de hand, maar de goede sint heeft zijn leeftijd en andere schimmels als geldig excuus uiteraard. Waarschijnlijk wel pas na schepen vol cadeautjes onder de toog, heeft de Sint de kerstman (of was het dan toch Didier De Paris uiteindelijk?) toch maar overtroeft met Aroma Di Amore terug samen te brengen en ze ook op menig podium te plaatsen. Eén van de obligate haltes is natuurlijk de vernieuwde Hnita Jazz Club, want voor zanger Elvis Peeters alleen al is Heist-op-den-Berg niet bepaald onbekend terrein. Voor deze tour wordt het kerntrio met Fred Angst (elektronica) en Lo Meulen (bas) versterkt door Roos Janssens (sax) en Jan Peeters (gitaar).

Hoewel er destijds ook veel tegenreactie op kwam, was het wel zo dat men de mogelijke concertzalen in België op één hand tellen kon tellen en derhalve zal elke band die begin jaren tachtig actief was, wel het belang van Humo’s Rock Rally naar waarde hebben geschat. Echter geen idee of de HRR in 1982 al klaar was om het verboden huwelijk tussen rock met unheimliche elektronica te bezegelen, maar het live-debuut van Aroma Di Amore scoorde op die ’82 editie tot hun eigen verbazing effectief hoge ogen.

Om te beginnen declameerde zanger Jos Verlooy (1957) a.k.a. Elvis Peeters zijn vlijmscherpe maatschappijkritiek in het Nederlands, maar werden deze daarbovenop (of onderop, zoals u verkiest) ondersteund door op zijn zacht gezegd onorthodoxe songstructuren die alle hoeken van de zaal uitschoten. Hoewel spontaan bands als The Ex, (het latere) De Kift, Sufgerukte Wallies, Kikkerspuug, Bloedbad, The Dirty Scums, Tedje & De Flikkers, De Boegies, Doe Maar of natuurlijk Arbeid Adelt en De Brassers opduiken, liepen in dat tijdperk Nederlandstalige punkbands echt niet dik en dat alleen al maakte Aroma Di Amore een buitenbeentje. Maar wie dit na het vertrek van H.K. en Andrea Smits overgebleven trio destijds ergens live heeft meegekregen, herinnert zich mogelijk nog de energieke en vurige performance die Elvis Peeters, Fred Angst en Lo Meulen deden ontstaan op het podium, want daar draaide het natuurlijk om.

Zichzelf dus niet eens bewust van hun eigen kracht, vergaarde Aroma Di Amore misschien een kleine, maar wel degelijk een cultstatus ver buiten de Belgische grenzen. Dat was trouwens toen ook nog de gang van zaken: eerst moest een band bekendheid in het buitenland vergaren, vooraleer hier ook maar één promotor naar iets van Belgische makelij kraaide.  

Ondanks dus een trouwe schare fans achter hun, viel het doek in 1994 en gingen de leden elk hun weg. Elvis Peeters was nog wel muzikaal actief in onder meer De Legende, Peeters en Angst, Wilderman of Bange Konijnen, maar spitste zich steeds meer toe op de literatuur. What’s in a name, want niet voor niets is Jos afkomstig van het steampunky-toepasselijke gehucht Verbrande Brug (Grimbergen) en is Elvis Peeters niet alleen zijn muziekpseudoniem, maar ook zijn alias als schrijversduo met zijn vrouw Nicole van Bael.

Elvis Peeters eerste verhalenbundel HET UUR VAN DE AAP verscheen in 1992 en als ik mijn boekenkast even napluis kom ik daarna toch snel uit op een twintigtal romans, bundels, gedichten, essays, verhalen of zelfs kinderboeken. Onder meer heeft René Ellers verfilming van WIJ in 2018 het nodige stof doen opwaaien, maar twee jaar eerder verkreeg het schrijversduo de prestigieuze GERRIT KOMRIJ Award voor de vertalingen van de gedichten van Henric Van Veldeke. (Met enige dichterlijke vrijheid zowaar een ode aan mijn eigen straatnaam.)

Fred Angst was voor zijn jaren met Elvis Peeters actief onder de naam Fred A. Na de split hield hij zich dan weer bezig met Kolk en Zool, maar zo’n decennium later begon het terug te kriebelen en volgde een reünietour die zowat het halve clubcircuit wist uit te verkopen.

Misschien mede door dubbelverzamelaar ONVERDEELD, die het label Onderstroom in 2009 uitbracht, maar het heeft daarna nog een jaar geduurd vooraleer ONGEHOORD (2010) uitkwam met zoals de albumtitel aan aangeeft daarop niet per se nieuw werk, maar letterlijk ongehoord opgenomen materiaal.

Het was trouwens wachten nog twee jaar wachten tot dat er echt nieuw werk verscheen in de vorm van het album SAMIZDAT (2012) en daarna nog eens vier jaar vooraleer ZIN (2016) verscheen.

Op de Sinner’s Day 2022 Winter-Editie in Oostende vonden onze beste vrienden De Politie het nodig om hun show voortijdig te aborteren en daarmee zijn deze ordehandhavers mee verantwoordelijk voor de rechtstreekse aanleiding van de finale begrafenis van Amora Di Amore. Maar niet vooraleer DE VOORLAATSTE onze Blauwe vrienden van Heist-op-den-Berg doen uitrukken uiteraard. Nu al geklasseerd als uniek en bijgevolg al een op voorhand veelbesproken passage.

Alle verdere info:

hnitajazzclub.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: