Saorstát #13: BRAND! Jazz Festival @ Kunstencentrum Nona, Mechelen (24.11 – 27.11+ 01.12)

Geen paniek, want triskaidekafobie-lijders komen er ditmaal mooi vanaf. Aangezien deze 13de aflevering van de rubriek Saorstát zich manifesteert als ware vrijhaven waar ditmaal de zevende editie van het jaarlijkse Mechelse Jazz festival tegen het licht wordt gehouden, mogen slachtoffers van deze afwijking gerust een ander willekeurig getal voor lief nemen. Niettemin staat van 24 tot 27 november kunstencentrum Nona voor de zevende maal in BRAND! Zoals besproken in de rubriek Svn’s Essential Nine #7 lag de focus van de vorige editie geheel op Noorwegen, maar ditmaal krijgen lokale helden het roer in handen.    

Vooreerst zou ik vanwege de na smeulende emotionele geladenheid, eventuele nieuwkomers willen verwijzen naar zowel Cat Flap #10: Dave Gisler Trio feat Jaimie Branch, Creative Inertia #7: ITV Jaimie Branch, Svn’s 2021 Chapter I: Top 30 Concerts en als laatste halte In Memoriam #3: Jaimie Branch. Dit zijn namelijk de rubrieken die de memorabele passage en de achteraf in Nona gehouden gesprekken van de helaas eerder dit jaar overleden Jaimie Branch in de verf zetten. Het blijft namelijk onwezenlijk om te vatten dat een trompettiste met zoveel vuur in zich, hopelijk nu aan het jammen is met pakweg Miles of Ornette, terwijl Jules is spinning records. Take it away, Jaimie.

Dit gezegd zijnde, wordt het vuur aan de schenen gelegd en wel dankzij centrale gasten bassiste en componiste Lara Rosseel en gitarist Vitja Pauwels, wiens artistieke paden regelmatig in hetzelfde kanaal varen.  

Waar Lara haar droomverwezelijking nakend is om haar twee albums DE GROTE VROUW (2020) &  HERT (2022) zodanig te herarrangeren zodat strijkers en blazers hier een filmisch cachet kunnen inpompen, leeft een volhardende Vitja ondertussen zijn natte droom door met Caspar Van De Velde, Laurens Dierickx, Frederik Leroux en vooral met de in rubriek Re-Connecting The Dots Revisited #6 besproken Marc Ribot, én zichzelf op elektrische gitaar op het podium te kruipen.

Het zou zich echter maar tot een waakvlammetje beperken, moest BRAND! geen bakken duurzaam hout achter de hand hebben. Daarom worden de gensters met plezier naar verschillende ontvlambare al dan niet internationale muzikanten gericht.

Aki feat. Joachim Badenhorst (26.11)

Aki is een project rond drumster Arike Verslype, en belichaamt via hun meditatief geluid een soort van pure poëzie dat zich bevindt in de schemer van een intimistisch, filmisch klankentapijt. Voor deze gelegenheid wordt partner in schoonheid, rietblazer Joachim Badenhorst, opgebeamt.

Alexander Hawking & Tomeka Reid (25.11)

Op de schouders van hun voorgangers en mentors als Anthony Braxton, Roscoe Mitchell of Louis Moholo-Moholo, verkennen pianist Alexander Hawkings & Tomeka Reid nieuwe hoogtes op hun op zich reeds hoog liggende lat. Geboekstaafd als top van hun generatie, kan U zich verwachten aan een interactie, zo scherp dat een gewillig blad papier vanzelf in reepjes uiteenvalt.   

Blind Io (27.11)

Telkens als Teun Verbruggen iets uit de grond stampt, dan luisteren we met argusoren wat deze meester-trommelaar ditmaal voor ons in petto heeft. De lijst van ongeziene projecten is namelijk schier oneindig, zeker nu Teun een vaste stek in het Brusselse Werkplaats Walter heeft gevonden. Voor deze gelegenheid bestaat het topkwartet Blind Io uit pianist Bram De Looze, saxofoniste Ingrid Laubrock en de in Re-Connecting The Dots Revisited #5 aangehaalde elektronicagoeroe Ikue Mori. Space, the musical frontier! Vlieg mee in Starship Enterprise Teun to boldly go where no men has gone before.

Lara Rosseel – Vinyl Sunday (27.11)

Het is tegenwoordig de huidige tendens en zodoende worden in Frisky #5 de digitale playlists uitgestald van de unieke Hnita Jazz Bricks, die in opdracht van de in Saorstát #10: Grand Openingsweek aangekondigde Hnita Jazz Club werden samengesteld. Dat neemt echter niet weg dat vinyl zomaar in de container wordt gekieperd. Integendeel, iedereen die ondergetekende een beetje kent, weet dat zijn levenswerk vanuit heel Europa werd bijeen gesprokkeld, maar ook dat er ondertussen nieuwe generaties de warmte van het vinyl hebben ontdekt. Zo bezit Het Predikheren (de bibliotheek van Mechelen) een collectie van ruim 6000 jazzplaten tussen de periode van eind jaren vijftig tot begin jaren negentig uit vorige eeuw. Vanwege de hoge collector items factor wordt een deel daarvan zelfs niet meer uitgeleend. Wat echter niet wil zeggen dat ze niet gedeeld mogen worden en daarom worden regelmatig jazzfreaks uitgenodigd om aan de slag te gaan met deze collectie. In het kader van BRAND! zal centrale gast Lara Rosseel haar favoriete platen presenteren.

Marc Ribot Solo (1.12)

Zoals wordt besproken in Re-Connecting The Dots Revisited #5: John Zorn en Re-Connecting The Dots Revisited #6: Marc Ribot is deze Amerikaanse gitarist en producer een vast onderdeel bij onder andere John Zorn, Tom Waits of Elvis Costello. Of zo zat hij onder meer achter de knoppen voor het schitterend debuut THE JOLITY OF MY BOON COMPANION (2009) van onze eigen Lyenn. Het staat sowieso buiten kijf dat de meester ongehoord is in zijn soort. Nochtans speelt hij zelden solo – of beter naakt – maar dat neemt niet weg dat het al is gebleken op tal van voorgaande passages, dat Ribot met zijn compromisloos en grensverleggend gitaarspel in staat is om elk haartje van ondergetekende zijn kale kop instant te laten groeien.

Naïma Joris Band (24.11)

Van het feit dat een documentaire de kracht in zicht heeft om zowel de maker, als de toeschouwer zijn leven om te draaien, hoeft U ondergetekende niet te overtuigen. Integendeel zelfs, want Svn’s Unsane Vortex houdt deze begeesterde hondenstiel nauwlettend in de gaten. (Denk maar de aankondigingen en recensies van het Docville Festival in Leuven dat respectievelijk in de rubriek Svn’s Essential Nine #3 (editie 2021) en SEN #9 (editie 2022) onder de loep werd gehouden. Of wat te zeggen van de onderstaande spraakmakende documentaires, die mogelijk evenzeer kunnen inspireren en allen hun verdiende aandacht verkregen in respectievelijk de rubriek Cinematic Conundrum #1 (DARK RIDER), C.C.#2 (WHITE CUBE), C.C. #4 (DAU), C.C. #6 (KARA WALKER), C.C. #8 (HUGO ROELANDT) en C.C. #9 (DREAMING WALLS: INSIDE CHELSEA HOTEL)    

Maar wat als in dit geval de documentaire THE DEVIL AND DANIEL JOHNSTON (2005) iemand artistiek doet ontwaken? Het overkwam Naïma Joris – dochter van papalief Chris – die zich pas op haar 27ste voldoende zelfzeker voelde om haar stem los te laten. Met slechts één titelloze EP als tribute aan wijlen Daniel Johnston (1961 – 2019) onder de arm, heeft ze gestaag zowat alle Belgische podia veroverd. Maar verdere groei laat zich niet beknotten en zal Naïma samen met haar band haar langverwachte debuut hier in Nona voorstellen.

Profound Observer feat. Bert Joris (24.11)

Lennert Baerts draagt het kruis als één van de topsaxofonisten van zijn generatie. En dat weet centrale gast Vitja Pauwels ook, die voor deze zoektocht naar intimiteit en vrijheid ook nog drummer Daniel Jonkers én Beljazzicoon Bert Joris optrommelde.

Vitja Pauwels’ Carte Blanche feat. Marc Ribot (1.12)

Hoe hij het gelapt heeft, bljift een raadsel, maar voor Vitja Pauwels zijn zowel Sinterklaas als de Kerstman speciaal vroeger afgezakt. Of moeten we eerder aan Faust denken? Wat ben ik benieuwd naar zijn brieven aan Mephisto? Hoe dan ook: if you are living the dream, you better embrace it to the max.  

Alle verdere informatie

nona.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: