Frisky #1: SMUT Film Festival + Brussels Porn Film Festival @ De Studio, Antwerpen & Different Locations, Brussel (21-24.04)

Ondanks ik persoonlijk steeds minder geloof dat het leven zomaar een willekeurige serie van gebeurtenissen is, loopt deze samensmelting van omstandigheden naar verluidt compleet toevallig. Ergo, dat in hetzelfde weekend twee steden van onze culturele driehoek uit het niets uitpakken met de Belgische première(s) van zowaar een heus pornofilmfestival? What are the juicy odds?

Deze opzet is nochtans niet nieuw, want wat reeds in 2006 in Berlijn werd gelanceerd, werd vervolgens al snel opgepikt door steden in Italië, UK, Zwitserland, Chili of – wat had U gedacht – San Francisco, Athene of Wenen. Nu, meer dan 15 jaar later, schuift ook België mee aan deze vleselijke dis en doet dat dan gelijktijdig in zowel Brussel als Antwerpen met respectievelijk het Brussels Porn Film Festival en SMUT Film Festival.

Nodeloos om te zeggen dat jongeren minder dan 18 niet bepaald het doelpubliek zijn, maar het opentrekken van het debat rond porno is alvast geslaagd. Wat is porno eigenlijk?

In een eerdere post over de gehouden ABC-night op het Offscreen Film festival werd al aangehaald dat onderzoek aantoont dat niet minder dan 27% van alle livestreams naar de bekende pornohubs glijdt. (Jawel, dat loopt al snel op tot in de miljoenen bezoekers. Big Business for sure!) Die heersende trend van een soort amateuristische slaapkamer-porno is echter wat beide festivals net proberen te destigmatiseren. Want er is meer, zoveel meer en met body positivity en fair practices willen beide festivals dat aanreiken aan het publiek.

Door een uitgekiende selectie uit niet minder dan 1300 films uit 93 landen, wilt deze eerste editie van het Brussels Porn Film Festival aantonen dat er ook alternatieve porno bestaat. Jazeker, weliswaar met een zelfverklaarde enthousiaste, eclectische of zelfs kritische blik, zal onvermijdelijk ook expliciete sex worden vertoond op het witte doek. Het heersende – en eerlijk is eerlijk: ronduit hypocriete – kleinburgelijk denken ten spijt, beseffen zelfs blockbuster series als pakweg Games of Thrones of Spartacus maar al te goed dat sex verkoopt als zoete broodjes. Maar is dat daarom werkelijk zo verwerpelijk?

Is seks dan echt iets vies?

Tuurlijk niet! Als een koppel ( of trio, etc) vrijen op een manier die ze  beiden (of allen) zalig vinden, behoort seks tot één van de meest magische intimiteiten dat het leven te bieden heeft.

Wie zijn geschiedenis er even op naleest, weet dat de vele ontstane stigma’s rond seks te wijten zijn aan het Christendom (of andere religiën uiteraard). Maar er is ontegensprekelijk wel een belevingsverschil tussen de seksen.

Er zijn bibliotheken vol geschreven over het feit dat mannen en vrouwen op gebied van sex heel anders in elkaar zitten. Zo poneert de weliswaar omstreden maar razend interessante Sloveense filosoof Slavoj Žižek, bijvoorbeeld in zijn documentaire THE PERVERT’s GUIDE TO IDEOLOGY (2012) dat vrouwen op zich wel genieten van seks, maar dat het werkelijke genot zit in het kunnen verder vertellen tegen al de vriendinnen van hun – al dan niet perverse – nocturale bed-activiteiten. (Aangezien vrouwentoiletten voor mannen nog steeds verboden terrein zijn, zal het misschien bekend klinken voor die happy few die misschien ooit al eens zijn verleid om bijvoorbeeld samen even een vrouwenhokje te delen. ) Dit in schril contrast tot mannen, die meestal niet verder geraken dan hun macho gedrag te handhaven en uit te stallen dat ze hun babe al de hoeken van de kamer hebben laten zien. Spijtig boys, want geloof me nu maar: de vrouwelijke benadering is zoveel interessanter.  

Vaak is het argument dat porno vrouwonvriendelijk is, maar wat als vrouwelijke filmmaaksters er in slagen het tegendeel te bewijzen. (Of dacht U nu echt dat enkel mannen zich laven aan de alomtegenwoordige sex-impulsen in deze maatschappij?) Het doorbreken van stigma’s rond seksualiteiten en trans-lichamen staat dan ook op beide festivals centraal.

In Antwerpen hanteert Maxi Meissner van SMUT Film Festival de slogan ‘Beter, Heter’, maar er wordt in een zeer breed kader gewerkt. Van lieve’ porno tot comedy-porno tot horror-porno; het bestaat allemaal. De waaier aan diverse lichaamsvormen kan niet ontbreken op een pornofilmfestival waar kwaliteit, esthetiek en eerlijkheid hoog in het vaandel wordt gedragen, maar er wordt evenzeer aandacht besteedt aan de best wel complexe genderidentiteit en seksuele voorkeuren. Er zullen performers worden aangebracht; intermezzo’s bestaan uit stripacts en optredens en party’s sluiten de nacht af. Er worden er ook schrijvers, acteurs en regisseurs uitgenodigd om een dialoog aan te gaan over deze vaak nog in de taboe hangende materie, die in werkelijkheid tot het dagelijkse leven behoort.

Sterker nog: Is porno kunst?

U begrijpt het al deze festivals hun huiswerk hebben gedaan en zodoende kan een nieuwe Svn’s Essential Nine U hopelijk doorheen het vleselijke kluwen loodsen, want er staat echt wel wat op til.  

Dirty Spoken Words @ Cinema Nova (23.04 / 21h)

In samenwerking met SNAP! Festival presenteert Cinema Nova een selectie van toegewijde performers die hun ode aan porno live brengen. Zang, lip sync, rap, slam poetry, obscene listening etc zijn allemaal krachtige wapens om seksuele dissidentie of heilzaamheid, BDSM etc bespreekbaar te maken.

Blanket La Goulue staat bekend als een notoire freak, maar ook als politieke queen die er niet voor terugdeinst om langs onze muzikaal geheugen te reizen om de blunders van het verleden uit te braken.

Marianne Chargois is een zogenaamde first worshipper, performer en sekswerkster. Op het podium toont zij haar Dominatrix activiteiten die schipperen tussen feminist-queer reflecties tot pure obsceniteit. Be Aware: Marianne hates Trigger Warnings.

King Baxter werkt samen met zijn dragqueer in crime Maxime Pichon. Op een beat van Electronica en Dark Techno, bezingen zij het monster in het aangezicht van het universum.

Law ontleent soul, pop of electro om haar erotische queer feminist rap van het nodige cachet te voorzien. Gedragen door de schraapsels van Dirty Berlin, geeft Law een fiere stem aan de viering van choral eroticism.

Joëlle Sambi is naast LGBT activist evenzeer een schrijfster die vragen oproept rond normen, verbondenheid en identiteit. Zij wilt haar Congolese afkomst gescheiden houden van haar schrijven, maar haast onvermijdelijk sluipt de historie met het hedendaagse België in haar werk.

Voor Gaerald is het laveren tussen DIY pop, dark techno of electronische post-punk de manier om queer utopias of inclusiviteit & verbondenheid te bepleiten. Zelfacceptatie en emancipatie van maatschappelijke ketenen vormen het brandpunt van dit hybride club project.  

Female ejaculation & Other mysteries of the universe @ Cinema Aventure (23.04 / 15h)

Hopelijk mogen we anno 2022 aannemen dat de zogenoemde vrouwelijke G-spot geen fictief science-fiction verhaal meer is – net zo min als mannelijke prostaatstimulatie – maar het mysterie rond vrouwen die ook blijken te ejaculeren blijft voorlopig nog één grote waas. Omdat deze materie nog steeds niet voldoende werd onderzocht, besloot schrijfster en regisseur Julia Ostertag het heft in eigen handen te nemen en plande een autobiografische reis in de voorlopig nog relatief ongerepte wereld van de vrouwelijke ejaculatie. Onderweg ontmoet ze zes personen uit vijf verschillende landen, die met haar willen samenwerken en de hoofdpersonages worden in zowel film, literatuur, perfomance, activisme en zelfs seksuele opvoeding. Verder aangevuld door lessen en workshops in Rome, Berlijn en Mexico, of interviews met Annie Sprinkle, leert Julia beetje bij beetje de vrouwelijke fallus beter begrijpen. De nieuwe perspectieven over vrouwelijke seksualiteit en een meer seks-positieve politieke historie van vrouwelijk genot, worden in deze film gebundeld en gestaafd door interviews, allerhande documentaire en gearchiveerd beeldmateriaal. Viva La Vulva!

(Opening) Jamal Phoenix Rising @ Cinema Nova, Brussel (21.04 / 19h – 23h30)

De eerste editie van het Brussels Porn Film Festival schiet uit zijn startblokken met een dubbele focus op Jamal Phoenix & Tara Emory. Beide twee spraakmakende (trans) performers die er alles aan doen om de vaak rigide muren te slopen die een grillige industrie angstvallig bewaakt. De complexiteit rond transgender-thematiek en gestigmatiseerde seksuele voorkeuren worden geconfronteerd door middel van esthetische waarden door de mangel te halen. Want dat is wat transgender en pornoacteur Jamal Phoenix het liefste doet: provoceren, maar met een doel! Zo heeft hij zich de laatste jaren ingewerkt in de gay porn om zo de leegte in te vullen in de black trans FTM van deze duistere industrie. Met deze selectie chronologisch opeenvolgende kortfilms wordt het meest markante werk van Jamal vertoond.

Part I : Jamal Rising

Mes Chéris (2020)

Deels opgevat op als documentaire behandelt deze kortfilm het afscheid van Jamals balkon. Hier vult hij de rol in van het personage Chéri dat model staat voor zijn ervaringen als een Fierce Fem Sekswerker. Deze op zich vunzige tribute ondermijnt reguliere pornografische stijlfiguren of zelfs de mainstream trans-voorstellingen door middel van deze radicale daad van zelfliefde.

2 or 3 Things I Like About Him (2021)

In een poging om een subjectieve blik te werpen op een professionele porno set, confronteert deze kortfilm de proximale POV’s van Jamal Phoenix en Billy Vega vanuit een soms tableau-vivant-achtig perspectief dat schommelt tussen intimiteit en afstand.  

Godasses III (2022)

(Wereldpremière in aanwezigheid van regisseur Emre Busse)

Voor de afsluiting van de Godasses trilogy, sluit regisseur Emre Busse samen een pact met trans porn ster Jamal Phoenix. Zij willen de reguliere beperkingen herdefiniëren, die in een hegemoniale maatschappij heersen als het over een begerenswaardig lichaam gaat. Vanwege de uitgesproken relatie dat pornografische beelden hebben met hun publiek, is het de bedoeling om de kijker zijn veronderstelde zelfzekerheid als een coherent seksueel subject te ondermijnen.

Part II : Tara Incognita

Als artistieke duizendpoot wordt Tara vaak bejubeld als een creatief genie. Er zijn namelijk maar weinigen die zowel films maken, maar evengoed als cartoonist of costume en set designer fungeren, om nog maar te zwijgen van vurige trans vrouw, sekswerker en nog zoveel meer. Haar grenzeloosheid plaatste haar in de rol als één van de pioniers van de opkomende trans-pornografie begin jaren 2000. Haar schuur vanachter haar huis, wordt omgetoverd tot studio Wonderland en hier werden hele nieuwe werelden geschapen. Eén van haar stokpaardjes is namelijk het stigma dat op trans-lichamen plakt en dat vecht ze aan als protagonist van haar seksueel getinte fantasieën.

The End of Wonderland (2021)

Wonderland is de overladen studio van Tara Emory, de pionerende transgender die werkt als sekswerker op zijn eigen voorwaarden. In een veranderende wereld wordt zij echter uit Wonderland gezet en moet bijgevolg noodgedwongen de confrontatie aangaan met haar familiale verzamelwoede, haar kunst en vooral haarzelf.

Sponty Vs The Probe (2021)

(Wereldpremière!)

Verkleed als Sponty – een populair Hentai Futanari karakter – wordt Tara slachtoffer van een buitenaardse ruimtesonde met alle gevolgen vandien.

Myths and Monsters in the Woods @ De Studio, Antwerpen (Different Screenings)

Het lijkt misschien een vreemde combinatie maar horror en porno zijn misschien wel een niche apart, maar toch vormen zij een goed huwelijk. Het blijkt zo te zijn dat het in de jaren zeventig normaal was dat cameramannen in de week draaiden op de set van een horrorfilm en in het weekend wat bijkluste op een gans andere set van pornofilms. Helaas enkel in het Frans verkrijgbaar, maar niettemin is het boek Horror Porn alvast een kloefer van een aanrader als instap om een wereld te betreden die U nog niet vaak gezien zult hebben. En dat moeten ze ook bij SMUT gedacht hebben, want deze nagelbijtende selectie zou qua originaliteit andere genrefilms ruimschoots overstijgen.

Met zijn 43 minuten kunnen we niet meer van een kortfilm spreken, maar toch behelst THE THING FROM THE LAKE (2019) hier de main dish. Maar vergis U niet: de drie andere kortfilms ademen evenwaardig demonen en snel zal blijken dat sexorcisme onvermijdbaar is.   

A Sunday Hike :: Saira Barbaric & Alistair Fyrn :: VS :: 2017 :: 13’

Ichor :: X RAZMA :: VS :: 2021 :: 10’

Possession :: altSHIFT :: Groot-Brittannië :: 2020 :: 9’

The Thing from the Lake :: Éric Falardeau :: Canada :: 2019 :: 43’

Pleasure (2021) @ De Studio, Antwerpen (Different Screenings)

Au contrair met wat de titel doet vermoeden, toont Ninja Thyberg in haar debuutfilm net de dark side van de Amerikaanse porno-industrie. De grens tussen consent en misbruik, waar ligt die juist? En wie bepaalt dat overigens? PLEASURE legt de perikelen bloot dat een negentienjarig meisje dat naar LA vliegt – niet voor niets Sin City genaamd – om daar in het mekka van de porno-industrie een ster te worden. PLEASURE mag dan wel een fictiefilm zijn, toch is deze gebaseerd op wat Thyberg zelf op sets heeft waargenomen. Extra hit: er lopen real time figuren in rond, zoals bijvoorbeeld de invloedrijke porno-agent Mark Spiegler.

Raw! Uncut! Video! (2021) @ De Studio, Antwerpen (Different Screenings)

Mogelijk dat Palm Drive Video voornamelijk bij de hardcore porno aficionado’s een belletje doet afgaan, maar toch was dit in de jaren 80 van vorige eeuw één van de toonaangevende pornoproductiehuizen. Alleen hebben Jack Fritscher en Mark Hemry de digitale boot gemist, met een bijkomend euvel dat hun geesteskind gespecialiseerd leekt te zijn in extreem grappige gay fetisjen. De dag vandaag bestaat daar ongetwijfeld een markt voor, maar in hun tijd vielen zij hiermee compléét van de plank. Niettemin pioniers in hun veld, en dat maakt deze veelbelovende documentaire een uniek tijdsdocument dat geen enkele taboe, hypocrisie of kinky stuff uit de weg gaat.

SAFEWORD 8 (2020) @ Cinema Aventure, Brussel (24.04 / 15h)

Zoals we al zagen in Svn’s Essential #4, daagde de Finse regisseur Jukka-Pekka Valkeapää (°1977) de bezoeker uit om via DOGS DON’T WEAR PANTS (2019) de wondere wereld van BSDM te ontdekken, probeert evenzeer regisseur Carmina in SAFEWORD 8 te verhalen hoe June het aanpakt om Cas te helpen met het verkennen van zijn eerste trip als onderdanige.

SCI FI module @ Cinema Aventure, Brussel (24.04 / 17h)

Als U dacht dat in the outer rims niet aan seks werd gedaan, dan vergist U zich natuurlijk schromelijk. Maar dat wil niet zeggen dat dit perse op dezelfde manier als hier op aarde gebeurt; getuige vier kortfilms die mogelijk zelfs inspirerend kunnen werken.

Zo draait het in DISCOVERY (2021) allemaal rond vochtigheid en coalescentie. Wat als twee creaturen elkaars lichaam verkennen tijdens een passioneel ritueel waar tongen oplossen in de huid?

FUDLIAKS! TEAR THE SEXES APART! (2021) speelt zich af in een onbestemde tijd in een mysterieus laboratorium, Het Instituut voor Gendernormalisatie. In deze neoconservatieve denktank wordt research gedaan naar de wetenschappelijke fundamenten van conventionele heteronormatieve lichamen en biologische binaire genders. Bekt wel mooi weg, maar wat als nieuwe researchresultaten al die bijeengesprokkelde informatie doet smelten als sneeuw voor de zon?

In NINA AND THE ROBOTS (2020) wordt ingezoomd op hoe de ademhaling van de machine de lucht vult, zodat de gezangen kunnen vloeien. Nina staat pal tegenover een waggelende robot en deze zachte lichamen meten zichzelf op, soms harmonieus. De ademhaling verwijdt de organen…

PROGRESSIVE TOUCH (2020) werd door The Guardian bestempeld als hilarisch, sexy en vrolijk. Aan de hand van drie futuristsche, absurde liefdesscenes waar het de bedoeling van is om seks te ‘verbeteren’ door in te spelen op ritme en choreografie. Kan je vrijen op een onregelmatige beat? Seks als dans en comedy tegelijk, want het hoeft waarschijnlijk geen tekening dat deze benadering hilarische situaties zal opleveren. Bekrachtigd door drie (echte) koppels is elke specifieke move gesynkroniseerd met de onvoorspelbare, maar niettemin stuwende score die bestaat uit flarden progressive rock, trap en nu komt het, math metal. Dolletjes!!!

Shortbus (2006) @ De Studio, Antwerpen (Different Screenings)

In 2006 ging de tweede film van HEDWIG & THE ANGRY INCH -regisseur John Cameron in première in Cannes en die zorgde op zijn eentje voor een heuse mexican wave in de filmwereld. Stel het U voor: een in wezen mainstream comedy met openlijk queer personages en koppels die real time seks hebben? Ongezien, ongehoord. Schandaal! Oproer en relletjes in Cannes! De keerzijde is dat SHORTBUS later werd bestempeld als één van de grappigste relatiefilms van de 21ste eeuw en dat kan toch al wel tellen als eerbetoon. De degradatie vanwege de seksscenes zijn anno 2022 weggegomd, want SHORTBUS is zowaar in 4K geheel opgeblonken en daarom helemaal gereed om nu opnieuw de zalen te doen gieren en brullen.  

Alle verdere info Brussels Porn Film Festival:

https://brusselspornfilmfestival.com/

Alle verdere info SMUT Film Festival:

https://www.destudio.com/nl/project/smut-antwerps-dirty-little-secret

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: